کد مطلب:223206 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:189

عبور إمام علیّ بن موسی الرضا(ع) از یزد

عبور إمام علیّ بن موسی الرضاعلیه السلام از یزد

از عبور حضرت رضاعلیه السلام از یزد در منابع اوّلیه به صراحت نامی به میان نیامده است و تنها به ذكر عبور آن حضرت علیه السلام از یك كویر و یا بیابان اشاره كرده اند. شیخ صدوق به نقل از محمّد بن حفص می نویسد:

غلامی یا دوستداری از عبد صالح حضرت أبی الحسن موسی بن جعفرعلیه السلام گفت: من و جماعتی در بیابانی با حضرت رضاعلیه السلام بودیم، تشنگی سختی به ما و حیوانهای ما رسید تا این كه بر خود ترسیدیم. حضرت موضعی را برای ما وصف كرد و فرمود بروید در آن موضع كه آب بیابید، ما به آن موضع رفتیم و به آب رسیدیم و آشامیدیم و حیوانهای خود را سیراب كردیم و عموم اهل قافله كه همراه ما بودند سیراب شدند، از آن جا كوچ كردیم و حضرت ما را به جستجوی همان چشمه امر كرد، ولی از جستجوی خود نتیجه نگرفتیم و اثری از چشمه نیافتیم و بجز پشك شتر چیزی ندیدیم. آن مرد این حدیث را برای مردی از فرزندان قنبر كه حدود یكصد و بیست سال از عمرش گذشته بود ذكر می كرد و آن مرد «قنبری» مرا به مثل این حدیث بدون كم و زیاد خبر داد و گفت من نیز با آن مرد در خدمت آن بزرگوار بودم، و آن مرد قنبری مرا خبر داد كه آن بزرگوار در آن سفر به سوی خراسان می رفت.

( عیون اخبار الرضاعلیه السلام ، 2/2صلی الله علیه واله 4؛ بحار الأنوار، 29/12، منتهی الآمال، ص 305. )

منابع جدید، از ورود حضرت به شهر یزد مطالبی بیان كرده اند. و به نظر ( سیّد حجت بلاغی، تاریخ نایین، 2/صلی الله علیه واله - 235؛ مسند الإمام الرضاعلیه السلام ، 184/1؛ زندگانی حضرت رضاعلیه السلام ، ص 245. )

می رسد كه این كویر و بیابان، در منطقه ای كه در منابع به «اقلیم هفدهم» معروف است واقع شده باشد، زیرا در منابع جغرافیایی مسیر راه فارس به خراسان را از این بیابان كه امروزه شهر یزد در میان آن واقع شده است ذكر كرده اند.